sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Kotimatka Kira Poutanen


Nappasin viime viikon kirjastoreissulla mukaan Kira Poutasen Kotimatka-kirjan (Otava, 2009), joka kertoo Pariisissa asuvasta toimittaja Laurasta. Hän saa kutsun pikkosiskonsa häihin ja vuosien tauon jälkeen lähtee Helsinkiin. Lauran Suomi on synkeä, ravintoloista saa vain huonoa ruokaa, ihmiset käyttäytyvät huonosti ja juovat liikaa. Laura palaa jouluksi kotiin ja joutuu kohtaamaan menneisyytensä.
Ensimmäinen lukemani Poutasen kirjoittama kirja. Sain sen luettua melkein kokonaan junamatkalla torstaina ja pitää sanoa, että tykkäsin kirjasta. Poutasen teksti oli helposti luettavaa ja juoni eteni rivakasti läpi kirjan. Päähenkilö tosin sai leukaperäni jännittymään aina välillä kuten tämä " Kato, mä olen tuhma tyttö, eikä mua sen takia haittaa, vaikka kaikki pitääkin mua ihan kamalana ämmänä. Mä voin tehdä mitä haluan." Melkein kolmikymppinen käyttäytyy kuin 16-vuotias teiniprinsessa, mutta luulen sen olleen kirjailijan tarkoituskin. Ja kun kirja herättää jotakin tunteita itsessäni, koen sen kuitenkin vain positiivisena.

Ei kommentteja: